torsdag 31 juli 2014

Jag lever!

Jajamen jag är urusel på att uppdatera men tänker att är ni nyfikna på vad som händer så hör ni av er vilket många gör. :)

En liten snabbuppdatering på de senaste 3 månaderna:
Hängde med Mia på en road trip upp till Cairns. Terje och Mia sträckkörde i 21 timmar medans jag satt i baksätet och underhöll lilla Kira som bara är 2 år. Fick bo ett paradisresort och vara barnvakt till fina Kira medans Mia och Terje gick på bröllop.
Terje åkte hem med flyg dagen efter så jag Mia och Kira åkte själva resten av resan tillbaka till surfers.
Vi besökte Mias vän som gifte och hennes familj som bor 1 timme inåt landet från Cairns. Där är svalare och de har mer regn där än längs kusten, så alla kullar var så otroligt gröna, ni vet så det nästan sticker i ögonen. Otroligt vackert.
Sedan färdades vi nedåt och besökte 2 andra vänner till Mia och fick bo på deras farmar. Så roligt att se den sidan av Australien. Det är ju lite annorlunda än våra bönder. Så det blev mycket djur, hundar, kossor, hästar under den resan. Hann även besöka ett av Australiens få slott. Byggdes 1930 och var otroligt vackert med en stor park och vattenfall. Hann med en sväng förbi Arlie Beach också innan vi åkte hemåt.

Väl hemma var det bara att landa några dagar innan Johan skulle landa i Australien :)
Men jag hann med att gå på AFL Australiens svar på rugby, basket och fotboll, 40 män som springer runt i tighta små shorts och ett linne. Krångliga regler men underhållande att titta på ;)

Sen var det så dags att äntligen hämta Johan på flygplatsen. Det var en väldigt härlig känsla att få träffa honom efter 3,5 månad! Pirrigt och roligt på samma gång!

Så efter det handlade det mycket om att umgås med honom, mysa massor och ta igen tiden.
Blev mycket middagar, biobesök och filmmys.
Den första månaden han var här hade jag mina tentaveckor. Här i Australien så läggs alla final exams på 2 veckor och så får man 1 vecka innan att plugga till dem. Så det skulle bli mycket plugg för min del hans första tid, men som tur var så insåg jag när jag fick tillbaka mina uppsatser jag gjort i mina kurser, att jag redan klarat alla kurser. Betygsystemet är lite annorlunda. Här samlar man poäng per uppgift du gör i kursen, de kan vara värda allt från 5% till 35 %. Under kursen kan du då samla på dig poäng upp till 100 %. Har du fått 50% har du klarat kursen och kan därför komma till tentan och bara skriva ditt namn om du vill och ändå bli godkänd om du inte vill ha högre betyg. Betygsskalan är 1-7 där 4 är godkänd. Så då bestämde jag mig ganska fort för att istället tokplugga för att få högsta betyg, när jag redan hade lärt mig det jag ville kunna och kände att jag förstod konceptet, så ville jag spendera min tid med Johan istället. Det var ju ändå lite därför jag åkte hit också, för att se och uppleva Australien och de minne kommer vara mer betydelsefulla för mig än 7 i alla kurser.
Så jag gick till tentorna oförberedd, vilket kändes jättefel då jag alltid pluggat hårt till tentor och alltid försökt få bra betyg annars. Det visade sig då att jag hänger med mer och kan så mycket mer än jag trott och det gick riktigt bra på tentorna och fick riktigt bra betyg i slutändan ändå.

Så jag och Johan åkte till nationalparker, besökte djurparker, vandrade upp för berg och tränade istället.
Efter sista tentorna åkte vi iväg på vår 4 veckor långa road trip från Melbourne till Cape Trib. Men mer om det i ett annat blogginlägg :)



























tisdag 6 maj 2014

Flytt, födelsedag och stress!

Nu är det mycket på gång i mitt Australienliv. 
Först har det firats en födelsedag! Jag blev hela 28 år och detta firades med min nya lilla Aussie familj. Hade ju sådan enorm ångest över att fylla år här så långt ifrån familj, men det visade sig bli en riktigt mysig och härlig dag! Började med BBQ och tårta, sedan fyrverkerier som skådades från vår balkong och efter det musikquiz och utgång med finaste, underbaraste gänget :) Bättre än så kan man inte bli firad!

I onsdags flyttade jag in i mitt gamla rum i Peninsula med Mia och hennes lilla familj! Denna flytt berodde på att vår lägenhet blev såld och de nya ägarna ville inte hyra ut, så vi blev tvungna att hitta nya hem och då passade det alldeles perfekt att flytta in till Mia! Det känns även extra skönt att bo här då Mia och jag känner varandra som systrar så detta underlättar hemlängtan lite!

Hade tänkt att skolan skulle börja lugna ner sig lite nu, hade två presentationer förra veckan som jag stressade mycket inför, men sen efter dem tänkte jag att nu äntligen skulle jag få mer tid till annat! Då jag skulle ha 3 veckor på mig att skriva de 2 assignmenten som var kvar…. Tills Mia, även kallad queen of the roads, kom på den strålande idéen att jag skulle följa med henne och Terje upp till Cairns där de ska på bröllop och sen bila ner längs kusten… så från att ha 3 veckor på sig blev det plötsligt 10 dagars panik!
Men det är det värt alla dagar i veckan J

Så den 15:e maj bilar vi upp till Cairns där Mia och Terje ska på bröllop och jag ska passa Kira. Sen flyger Terje hem på söndagen och jag och Mia bilar ner längs kusten under en vecka. Så även fast jag missar skola och får stressa nu så är det ändå sådana resor som jag ville göra när jag kom hit, spontana, fria och härliga resor J Så detta ser jag fram emot mycket, ska bara ta mig igenom några nätter med kaffe och choklad först

När vi kommer hem från resan är det bara några dagar kvar tills Johan anländer J Så nu kommer tiden gå fort tills vi ses igen!


Vintern har förresten kommit hit nu! Vi har mellan 22-25 grader på dagarna 17 och 19 på nätterna. Härligt med svensk sommar här J Sjukt nog sover jag med mjukisbyxor och två täcken för att jag fryser så mycket!

torsdag 17 april 2014

Skäms på mig!

Jag vet jag borde skämmas, detta med bloggandet har inte varit min starkaste sida de senaste veckorna och efter lite tillsägelser från Ida och Olivia så tar jag mig nu tid att skriva igen :)

Så vad har hänt, jo tiden går som vanligt fort när man har roligt (eller kanske skulle säga mycket plugg). 6 veckor i skolan har rusat förbi med tentor, uppsatser, quiz, grupparbeten och nya bekantskaper!
Helgerna har varit fulla av antingen plugg eller fest. Så som det ska vara när man studerar på Guldkusten!

Första dagarna i skolan var jag nervös som ett asplöv över hur jag skulle klara kurserna, ta in vad lärarna säger och göra bra ifrån mig på tentorna och inte minst kunna skriva en hel uppsats på 2500 ord på engelska, jag som inte skrivit på engelska sen gymnasiet! Det tog bara en vecka innan jag var inne i det som tur var, sedan har det självklart kommit många bergochdalbane svängar där paniken över hur jag skulle förstå frågorna på tentorna, kunna skriva uppsattser m,m. Många är gångerna då jag suttit uppe på natten i panik över hur detta ska sluta, vad jag ska säga till csn när jag kuggar alla kurserna, funderat på att lämna allt och åka hem, eller fått panik över att jag inte förstått ett ord! Så efter mängder av choklad och kaffe så insåg jag när jag fick tillbaka resultaten på mid-term exams att jag är sjukt grym på att skriva tentor på engelska då jag fick nästa högsta betyg på 3 av dem! Så nu kan jag andas ut lite :)

Min första uppsats kändes också bra att skriva, började skriva med varannan mening svenska och varannan engelska, men efter ett tag insåg jag att jag skrev enbart på engelska. Så jag kom in i det fort.
Här på skolan finns det även så kalla EnglishHelp för internationella studenter där de läser igenom det man skrivit och rättar grammatik och stavfel. Där fick jag reda på att det enda jag har svårt med är när jag sätta of, from och by. Så detta ska jag öva på. Det var ju ändå en av anledningarna till att jag åkte hit  för att bli bättre på min engelska och få lite självförtroende i språket och det har jag redan fått!

De jag umgås mest är svenskar (som vanligt) men de är så fina och härliga så de gör inte så mycket att de är svenskar :) 

Får nypa mig själv då och då för att inse hur bra jag har det och hur bra denna resa var för min egen utveckling som person! Har redan efter 2 månader insett mycket om mig själv och hur jag bör göra för att få ett sundare och harmoniskt liv där jag inte förstör för mig själv! 

Dock finns det mycket hemlängtan i bergochdalbanesvängarna och jag tänker mycket på er där hemma ska ni veta både vänner och familj! Längtar efter ett "normalt" liv i Stockholm med allt vad det innebär och det är nu när man befinner sig på andra jorden som jag insett vad mycket många av er betyder för mig och vad ni har för positiv inverkan på mitt liv. Jag är så tacksam för att ni finns i mitt liv! En person som gör hemlängtan lite extra svår är så klart Johan men nu är det enbart 39 dagar (för den som räknar) innan han kommer ner och bor här med mig i 2 hela månader, så det känns väldigt skönt att få den tiden med honom!

Men tills den dagen jag flyttar hem ska jag njuta av detta liv i solen och med stranden bara några steg utanför dörren :) (och några till nätter med choklad och kaffe)

måndag 3 mars 2014

O-week!

Så har jag klarat av min första vecka i skolan! Nämligen Orientation Week, en vecka för nya studenter. Den drog igång i måndags med en 2 timmar lång seminarium om hur man överlever här i Australien, med allt ifrån solskydd, havet och alkohol! Tur att de berättade detta annars hade det gått illa för mig! Jag hade ingen aning om att solen var farlig för din hud eller att strömmarna kan få dig att drunkna eller ännu bättre att alkohol kan få mig att göra saker man ångrar! ;P

Så med all denna "nya" information i bagaget fortsatte O-week med fler seminarium om hur man skaffar part-time job och vilken hjälp vi som inte har engelska som modersmål kan få. Vi gick även på ett hysteriskt roligt seminarium som heter Uni-smart och som skulle handla om allt som gör din universitetsupplevelse roligare.
Föreläsaren börjar med att presentera en forskare från UCLA i USA som ska berättar om en forskning om hur alkohol påverkar dina studier som gjorts på UCLA. Forskaren såg ut som en riktig amerikan, äldre herre i 50 års ålder, mustasch och tupéliknande frisyr och en kostym. Han berättar att forskininge gick ut på att ge vissa elever en dos alkohol varje dag under 1 års tid för att sedan se hur detta påverkar deras studier, efter lite mer prat om denna forskning så visar han resultatet, som då visar på att de eleverna som fått alkohol har gjort betydligt bättre ifrån sig än de som inte fick alkohol. Han förklarar då att de ville göra samma forskning här på Griffith university och frågar vilka som är intresserade, han bjuder in dessa till en workshop nästa dag och som tack får man en drink. Några enstaka räcker upp handen. Vid det här laget är jag mycket misstänksam, vad är det för skola som promotor att alkohol är bra för dina studier och som ger unga elever alkohol varje dag…… 
Så innan han tackar för sig säger han att forskningen har en rolig förkortning, som han visar på en stor powerpoint…. BALLS! "cause this is balls" säger han då och plötsligt sätts en låt igång och amerikanaren börjar strippa och sliter av sig mustaschen och peruken…. LURADE! Då var det en ståuppkomik som under 2 timmar underhåller oss med allt som kan gå fel under ens studietid. Har aldrig skrattat så mycket! Bästa någonsin!

Så fortsatte sedan O-week med beach party på Unibar (ja det finns en bar på skolan som säljer alkohol, hade aldrig hänt i Sverige, de säljer till och med alkohol på kaféerna på skolområdet, sen talar de om för eleverna att det är inte sunt att dricka alkohol. Vaddå dubbla budskap :) )

På lördagen var det dags för Amazing Race, ni vet programmet som går på tv med par som tävlar runt hela jorden, varje plats de besöker får det en ledtråd som ska ta dem till nästa ställe och så vidare. Detta var en mindre kopia som utspelade sig på Gold Coast. 
Ni som känner mig kan ju gissa vem som blev teamleader för mitt lag, de tog inte många sekundrar för min teammedlemar att välja mig som det och jäklar vilken teamleader jag var, min grupp fick springa hela tiden. Vi rusade runt i de olika områden helt galna och taggade. En av de roligaste tävlingarna jag varit med om! Tyvärr vann vi inte men vi var ändå bästa teamet! Hade sådan fruktansvärd träningsvärk dagen efter kan jag lova!



Har träffat riktigt goa tjejer här som jag umgås med mycket, dessvärre är de bara svenskar än så länge så mitt mål nu är att bli lite mer internationell :) 

Hoppas ni har det bra där hemma! Kommentera gärna mina inlägg :)








måndag 24 februari 2014

Home Sweet Home!

Dagen vi flyttade in i vår nya lägenhet hyrde vi en bil för att kunna frakta alla våra väskor från hostellet till lägenheten. Det var så otroligt skönt att lämna hostellet och öppna dörren till vårt nya hem J Äntligen!
Då måste jag ändå säga att jag och Emma hade väldigt tur när vi fann denna lägenhet, de flesta vi pratat med här har det tagit minst 2 veckor att få ett kontrakt, för oss tog det 3 dagar!

Efter att ha dumpat alla våra saker, så styrde vi kosan mot Svenskt territorium här i Australien, även kallat IKEA. Svenskarnas mecka! Där gick vi lös på ljus, kuddfodral, filtar och annat som gjorde vårt nya kryp in lite mer hemtrevligt och mysigt! Vi köpte även en dubbelmadrass till Emma, då hon offrade sig och tog det mindre rummet med 2 twinsängar. Med dubbelmadrassen kunde hon sätta ihop sängarna till en dubbelsäng och undvika skarven i mitten. Vi passade även på att stanna vid en supermarket och köpte på oss basvaror och storhandlade. Som ni ser på bilden så blev det en del påsar.



Det är alltid lika spännande att komma till ett nytt land och upptäcka deras matvanor. I Australien är det mesta friterat, friterade kyckling vingar, lår, bröst, chicken nuggets m,m och matkulturen har mycket influenser från England, vilket vi inte tycker om här i vår fitnesslya! Grönsakerna är lite dyrare än hemma och det finns ingen fryst kyckling! Men det finns gott om kött, och det är bra kött och det billigt! Så nu jäklar ska jag käka protein och bygga muskler! (eller iaf käka protein).

Väl hemma med alla våra kassar pysslade vi tills vi fick ett riktigt mysigt hem! Den gångna veckan har vi varit mycket effektiva och fixat bankkort, telefonkort, internet, gymkort, skol-id, busskort och testat på dansgolven i Surfers Paradise inte bara en gång utan 3. Så nu är allt klart för skolstart!


Nu börjar jag smälta att jag bor här, att detta kommer bli min vardag i 10 månader! Att jag kommer få njuta av en strand 20 meter från dörren, att jag kommer kunna se havet när jag vaknar och somnar, att solen kommer värma mitt ansikte, att folk hälsar glatt vart man än går! Nu mår jag bra J





tisdag 18 februari 2014

Första dagarna i Paradise!

Så har 4 dagar passerat förbi i paradiset! De första dagarna gick vi bara runt till de olika hotellkomplexen här i Surfers Paradise och letade boende. Efter flera tusen steg, värk i fötter och vader, sönderbrända axlar så hittade vi äntligen en lägenhet vi ville ha. Vi sökte och idag fick vi svar om att vi fick den och inflytt är redan imorgon. Lyckan är total kan jag säga! Det såg ut till en början som om vi skulle behöva förlänga vår vistelse på hostellet  i 1-2 veckor, då de flesta ansökningsperioderna var så länge. Så här hade vi riktigt tur J

Livet på hostell är inte så glamouröst som när man var 20 år. Det är bara massa backpackers vars ända mening med livet är fylla och frihet. Så vi har känt oss rätt gamla här. Första gången i mitt liv som jag gör det. Känner mig helt malplacerad. Som tur var fick dessa två nuckor ett eget rum i en ”lägenhet” som vi delar med 2 andra tjejer. Så vi delar kök och badrum med dem, vilket innebär att vi inte behöver laga mat med alla andra på hostellet. Dock har det varit drygt att bo i sin väska och det är varmt och fuktigt på rummet.

Lägenheten vi fått är en 3 rummare med 2 badrum och balkong med utsikt över havet och ca 20 meter att gå till stranden. Bilder kommer så snart vi flyttar in.

Imorgon hyr vi bil och åker till Ikea (såklart) för att köpa lite saker till lägenheten för att piffa upp den och göra den hemmatrevlig. Ska också åka till en stor supermarket för att köpa på oss mat!

Det ska bli så otroligt skönt att få ett liv här nu J en vardag med träning och studier och många resor!

Vi har inte enbart letat lägenhet utan har hunnit med både middagar, bowling och en spontanutekväll. Spontaniteten sprudlar när man bor på hostel J

Saknaden har inte varit så svår som jag trott men det beror nog på att det varit så mycket här de senaste dagarna. Sen är jag så glad över att äntligen vara här J

Surfers Paradise är precis som jag minns det, kommer ihåg alla gator, genvägar, affärer och platser. Det känns nästan lite obehagligt att tänka att det var 7 år sedan jag var här sist, för det känns som om det var igår jag lämnade denna vackra stad! Vart tog åren vägen?

Har så otroligt många minnen kopplade till denna stad och många av de minnena hjälpte mig att bli den jag är idag. Så att vara tillbaka är lite som att knyta ihop påsen J