måndag 24 februari 2014

Home Sweet Home!

Dagen vi flyttade in i vår nya lägenhet hyrde vi en bil för att kunna frakta alla våra väskor från hostellet till lägenheten. Det var så otroligt skönt att lämna hostellet och öppna dörren till vårt nya hem J Äntligen!
Då måste jag ändå säga att jag och Emma hade väldigt tur när vi fann denna lägenhet, de flesta vi pratat med här har det tagit minst 2 veckor att få ett kontrakt, för oss tog det 3 dagar!

Efter att ha dumpat alla våra saker, så styrde vi kosan mot Svenskt territorium här i Australien, även kallat IKEA. Svenskarnas mecka! Där gick vi lös på ljus, kuddfodral, filtar och annat som gjorde vårt nya kryp in lite mer hemtrevligt och mysigt! Vi köpte även en dubbelmadrass till Emma, då hon offrade sig och tog det mindre rummet med 2 twinsängar. Med dubbelmadrassen kunde hon sätta ihop sängarna till en dubbelsäng och undvika skarven i mitten. Vi passade även på att stanna vid en supermarket och köpte på oss basvaror och storhandlade. Som ni ser på bilden så blev det en del påsar.



Det är alltid lika spännande att komma till ett nytt land och upptäcka deras matvanor. I Australien är det mesta friterat, friterade kyckling vingar, lår, bröst, chicken nuggets m,m och matkulturen har mycket influenser från England, vilket vi inte tycker om här i vår fitnesslya! Grönsakerna är lite dyrare än hemma och det finns ingen fryst kyckling! Men det finns gott om kött, och det är bra kött och det billigt! Så nu jäklar ska jag käka protein och bygga muskler! (eller iaf käka protein).

Väl hemma med alla våra kassar pysslade vi tills vi fick ett riktigt mysigt hem! Den gångna veckan har vi varit mycket effektiva och fixat bankkort, telefonkort, internet, gymkort, skol-id, busskort och testat på dansgolven i Surfers Paradise inte bara en gång utan 3. Så nu är allt klart för skolstart!


Nu börjar jag smälta att jag bor här, att detta kommer bli min vardag i 10 månader! Att jag kommer få njuta av en strand 20 meter från dörren, att jag kommer kunna se havet när jag vaknar och somnar, att solen kommer värma mitt ansikte, att folk hälsar glatt vart man än går! Nu mår jag bra J





tisdag 18 februari 2014

Första dagarna i Paradise!

Så har 4 dagar passerat förbi i paradiset! De första dagarna gick vi bara runt till de olika hotellkomplexen här i Surfers Paradise och letade boende. Efter flera tusen steg, värk i fötter och vader, sönderbrända axlar så hittade vi äntligen en lägenhet vi ville ha. Vi sökte och idag fick vi svar om att vi fick den och inflytt är redan imorgon. Lyckan är total kan jag säga! Det såg ut till en början som om vi skulle behöva förlänga vår vistelse på hostellet  i 1-2 veckor, då de flesta ansökningsperioderna var så länge. Så här hade vi riktigt tur J

Livet på hostell är inte så glamouröst som när man var 20 år. Det är bara massa backpackers vars ända mening med livet är fylla och frihet. Så vi har känt oss rätt gamla här. Första gången i mitt liv som jag gör det. Känner mig helt malplacerad. Som tur var fick dessa två nuckor ett eget rum i en ”lägenhet” som vi delar med 2 andra tjejer. Så vi delar kök och badrum med dem, vilket innebär att vi inte behöver laga mat med alla andra på hostellet. Dock har det varit drygt att bo i sin väska och det är varmt och fuktigt på rummet.

Lägenheten vi fått är en 3 rummare med 2 badrum och balkong med utsikt över havet och ca 20 meter att gå till stranden. Bilder kommer så snart vi flyttar in.

Imorgon hyr vi bil och åker till Ikea (såklart) för att köpa lite saker till lägenheten för att piffa upp den och göra den hemmatrevlig. Ska också åka till en stor supermarket för att köpa på oss mat!

Det ska bli så otroligt skönt att få ett liv här nu J en vardag med träning och studier och många resor!

Vi har inte enbart letat lägenhet utan har hunnit med både middagar, bowling och en spontanutekväll. Spontaniteten sprudlar när man bor på hostel J

Saknaden har inte varit så svår som jag trott men det beror nog på att det varit så mycket här de senaste dagarna. Sen är jag så glad över att äntligen vara här J

Surfers Paradise är precis som jag minns det, kommer ihåg alla gator, genvägar, affärer och platser. Det känns nästan lite obehagligt att tänka att det var 7 år sedan jag var här sist, för det känns som om det var igår jag lämnade denna vackra stad! Vart tog åren vägen?

Har så otroligt många minnen kopplade till denna stad och många av de minnena hjälpte mig att bli den jag är idag. Så att vara tillbaka är lite som att knyta ihop påsen J






Äventyret börjar!

Så var resan igång! Tredje gången reser jag till mitt älskade australien. Denna gång för en mer lugn vardag med studier än sist men med minst lika mycket upplevelser och utveckling.

Resan till denna dag har kantats av mycket upp och nedgångar panik, ångest och förväntan. Läskigt att lämna Göteborg och alla fina fantastiska vänner där, Göteborg har ju ändå kommit att bli mitt hem efter 5 år. Nu var det dags att flytta därifrån för alltid. Sedan återigen åka ifrån min fina familj, trots att 5 år i Göteborg gjort mig mer härdad att vara ifrån dem så har jag aldrig varit ifrån dem i 11 månader. Sedan har vi det svåraste farvälet av min älskade J. Som trots allt gick lättare än jag trott från början. Jag är så trygg i det vi har och den kärleken som finns mellan oss. Våra gemensamma drömmar och mål som väntar 2015 gör även det mindre svårt att vara ifrån honom så länge. Att han kommer ner och hälsar på om 3 månader gör det också mycket lättare, då kan jag visa mitt Australien för honom!

Så efter massor av tårfyllda farväl och saknad som satte sig som en kniv i bröstet så satte jag mig på planet som skulle ta mig till Dubai där jag skulle vänta i 12 timmar för att sedan åka direkt till Brisbane. Då jag reser med Emirates som har bästa flygen och jag fick ta med mig 30 kilo bagage så blev väntan mer överkomlig.


På flighten till Dubai hade jag turen att sitta vid fönstret och fick en ledig plats bredvid mig så kunde sträcka ut mig under resan. Lyckades sova bort det mesta av resan. När det var 1 timme kvar av flygningen kom en flygvärdinna och väckte mig och frågade om jag var Miss Anna. Med sömniga ögon och lite lätt förvirrad svarade jag henne att det var jag, då gav hon mig en bricka med en fantastiskt god tårta och champagne med en hälsning från Chris. En fantastisk person som jag lärt känna genom Cajsa som jobbar på Emirates! Det gjorde mig så glad så jag blev gråtfärdig. Bjöd passageraren på samma rad som mig på champagne och tårta. Det var en trevlig indisk herre som jag hade en intressant diskussion om energi och meditation med. Han fick verkligen mig att fundera över detta med all stress och måsten vi ständigt kämpar med och att vi sällan tar oss tid för att fokusera på en sak och titta in i oss själva. Han gav mig många nyttiga tips och lärdomar på vägen och faktiskt något jag kommer komma ihåg länge. Kändes lite som ödet med tanke på vad min resa faktiskt handlar om!


Så väl framme i Dubai blev väntan seg, blev mycket serier och slö surfa på internet. Gick några vändor runt på flygplatsen för att få igång blodcirkulationen med tanke på att nästa flight skulle ta 14 timmar. Lyckades somna på en av liggstolarna men vaknade ständigt till så när planet äntligen lyfte så hade jag knappt sovit något på 48 timmar. Det tog mig 5 min att däcka!
Så sov mig igenom nästan hela flighten vilket var skönt. Kan verkligen rekommendera Emirates. Sköna stolar, bra tv och mycket underhållning.



Väl framme i Brisbane mötte jag upp Emma och vårt äventyr började J