torsdag 31 juli 2014

Jag lever!

Jajamen jag är urusel på att uppdatera men tänker att är ni nyfikna på vad som händer så hör ni av er vilket många gör. :)

En liten snabbuppdatering på de senaste 3 månaderna:
Hängde med Mia på en road trip upp till Cairns. Terje och Mia sträckkörde i 21 timmar medans jag satt i baksätet och underhöll lilla Kira som bara är 2 år. Fick bo ett paradisresort och vara barnvakt till fina Kira medans Mia och Terje gick på bröllop.
Terje åkte hem med flyg dagen efter så jag Mia och Kira åkte själva resten av resan tillbaka till surfers.
Vi besökte Mias vän som gifte och hennes familj som bor 1 timme inåt landet från Cairns. Där är svalare och de har mer regn där än längs kusten, så alla kullar var så otroligt gröna, ni vet så det nästan sticker i ögonen. Otroligt vackert.
Sedan färdades vi nedåt och besökte 2 andra vänner till Mia och fick bo på deras farmar. Så roligt att se den sidan av Australien. Det är ju lite annorlunda än våra bönder. Så det blev mycket djur, hundar, kossor, hästar under den resan. Hann även besöka ett av Australiens få slott. Byggdes 1930 och var otroligt vackert med en stor park och vattenfall. Hann med en sväng förbi Arlie Beach också innan vi åkte hemåt.

Väl hemma var det bara att landa några dagar innan Johan skulle landa i Australien :)
Men jag hann med att gå på AFL Australiens svar på rugby, basket och fotboll, 40 män som springer runt i tighta små shorts och ett linne. Krångliga regler men underhållande att titta på ;)

Sen var det så dags att äntligen hämta Johan på flygplatsen. Det var en väldigt härlig känsla att få träffa honom efter 3,5 månad! Pirrigt och roligt på samma gång!

Så efter det handlade det mycket om att umgås med honom, mysa massor och ta igen tiden.
Blev mycket middagar, biobesök och filmmys.
Den första månaden han var här hade jag mina tentaveckor. Här i Australien så läggs alla final exams på 2 veckor och så får man 1 vecka innan att plugga till dem. Så det skulle bli mycket plugg för min del hans första tid, men som tur var så insåg jag när jag fick tillbaka mina uppsatser jag gjort i mina kurser, att jag redan klarat alla kurser. Betygsystemet är lite annorlunda. Här samlar man poäng per uppgift du gör i kursen, de kan vara värda allt från 5% till 35 %. Under kursen kan du då samla på dig poäng upp till 100 %. Har du fått 50% har du klarat kursen och kan därför komma till tentan och bara skriva ditt namn om du vill och ändå bli godkänd om du inte vill ha högre betyg. Betygsskalan är 1-7 där 4 är godkänd. Så då bestämde jag mig ganska fort för att istället tokplugga för att få högsta betyg, när jag redan hade lärt mig det jag ville kunna och kände att jag förstod konceptet, så ville jag spendera min tid med Johan istället. Det var ju ändå lite därför jag åkte hit också, för att se och uppleva Australien och de minne kommer vara mer betydelsefulla för mig än 7 i alla kurser.
Så jag gick till tentorna oförberedd, vilket kändes jättefel då jag alltid pluggat hårt till tentor och alltid försökt få bra betyg annars. Det visade sig då att jag hänger med mer och kan så mycket mer än jag trott och det gick riktigt bra på tentorna och fick riktigt bra betyg i slutändan ändå.

Så jag och Johan åkte till nationalparker, besökte djurparker, vandrade upp för berg och tränade istället.
Efter sista tentorna åkte vi iväg på vår 4 veckor långa road trip från Melbourne till Cape Trib. Men mer om det i ett annat blogginlägg :)



























Inga kommentarer: